Bouw van een (elektro) Fighter 200
(door Frans Hoppenbrouwer)


Een fotoreportage


Voor hen die een beetje Japans willen leren: een afbeelding met verklarende tekst zoals die op de originele bouwtekening staat.


Modelgegevens (van de nieuwe elektro-versie)

●  Spanwijdte: 1320 mm
●  Lengte: 1045 mm
●  Vleugeloppervlak: 28,6 dm2
●  Gewicht: 1680 gram
●  Motorisering: borstelloze electromotor, Turnigy D3536/9 910KV
●  Propeller: 12 x 6 "
●  Accu: 3S Lipo, 11,1 Volt
●  Besturing: motor, hoogte, richting en ailerons

Foto links:
Zo ziet anno 2013 de nieuwe elektrische versie van de Fighter 200 er uiteindelijk uit.

Foto rechts:
En deze foto stamt uit 1988, toen ik de Fighter 200 met een 4 cc 2-takt brandstofmotor vloog.
Destijds een heerlijk vlot vliegend rolroertrainertje.
Voor meer info over deze "oldtimer" klik hier.

« TERUG

Juni 2013: Het lijkt me een leuke uitdaging om dit pittige rolroertrainertje na 25 jaar nog eens te bouwen, maar dan met een borstelloze elektromotor. Zal de Fighter 200 dan net zo snel en wendbaar zijn als de originele versie met brandstofmotor?
We zullen het zien...

Juni 2013: Gestart wordt met de romp. De eerste vijf triplex-spantjes staan op hun plek.
Juni 2013: De romp heb ik iets smaller gemaakt: minder weerstand en nog ruimte genoeg voor de mini-servo's.
Juni 2013: Het voorste deel van de romp wordt verstevigd met 3 mm triplexsteunen.
Juni 2013: Ook het voorste spantje (direct achter de spinner) is aan de triplexsteunen bevestigd.
Juni 2013: De kunsstofhouder voor het bestuurbaar neuswiel is meteen alvast aangebracht.
Juni 2013: Het motorschot is geplaatst en uitgelijnd met motordomp en iets zijwaartsstelling.
Juni 2013: Alle triplex-rompversterkingen zijn aangebracht. Nu nog de 2 mm balsabekleding erop.
Juni 2013: Een extra luchtinlaat vlak onder de neus zorgt straks voor voldoende koeling van regelaar en accu.
Juni 2013: Inmiddels zijn de hoogte- en richtingroerservo's ingebouwd en de onder- en bovenbeplanking van de romp aangebracht.
Op de schets, die er bij ligt, is vaag te zien hoe ik de cockpit denk vorm te geven.
Juni 2013: De romp is nu helemaal bekleed en geschuurd. Gewicht tot nu toe: 320 gram.
Juni 2013: De onderkant van de romp met de duidelijk aanwezige luchtinlaat voor de koeling van regelaar en accu.
Juni 2013: Na veel passen en meten en daarna voorzichtig schuren is nu ook de cockpit klaar.
Juni 2013: Het laatste schuurwerk is op de romp gedaan, zodat cockpit en romp mooi op elkaar aansluiten.
Juni 2013: Een oud gebroken cockpitkapje krijgt na wat "bijknippen" weer een nieuwe functie op mijn Fighter.
Juni 2013: Het stabilo in opbouw van 8 mm dik balsa.
Juli 2013: Om gewicht in de staart te besparen wordt het richtingroer niet van massief balsa gemaakt, maar wel 6 mm dik i.p.v. 5 mm.
Juli 2013: Ik heb nog net genoeg oracover in vooraad om dit kleurenschema te realiseren. Het is handig om van te voren zo'n ontwerpje op te zetten, omdat ter plaatse van de kleurovergangen balsahoutondersteuning nodig is.
Juli 2013: In mijn enthousiasme bij het bespannen van de staart ben ik vergeten, dat het richtingroer, net als het hoogteroer, eigenlijk rood was gepland...
Maar dit staat ook wel goed, zelfs iets rustiger.
Juli 2013: En dan is het tijd voor de hoofdvleugel: 2 triplex mallen, waartussen een twintigtal grofweg uitgesneden balsa ribben exact gelijk geschuurd gaan worden.
Juli 2013: De linkerhelft van de hoofdvleugel in aanbouw. Helemaal links liggen de 10 geschuurde ribben van de rechterhelft al klaar.
Juli 2013: Het profiel is "net" niet helemaal symmetrisch, boven iets boller dan aan de onderkant. De triplex middenverbindingen zorgen voor een 4 graden V-stelling.
Juli 2013: De rechterhelft in opbouw.
Juli 2013: De vleugel beplankt en geschuurd.
Juli 2013: De achterkant van de cockpit zet zich nog een stukje voort op de vleugel en zit daarop vastgelijmd.
Juli 2013: De grootste gedeelte van de cockpit blijft afneembaar en klikt zich vast d.m.v. 4 sterke mini-magneetjes.
Juli 2013: Op de Ootmarsumse Siepelmarkt heb ik een testpilootje gevonden voor de "maiden-flight"!
Juli 2013: De sterk gekromde onderdelen zijn moeilijk met oracover te bekleden en dus worden die in de late avonduurtjes geschilderd, zodat het 's nachts kan drogen.
Augustus 2013: De cockpit kon wel met oracover bekleed worden. Ook is er een begin gemaakt met de zilvergrijze vlakken op de hoofdvleugel.
Augustus 2013: De romp is hier al helemaal met oracover bekleed en daarmee bijna klaar. Nu de hoofdvleugel nog, het landingsgestel en de inbouw van de apparatuur.
Augustus 2013: Achter het getinte cockpitkapje zit het blonde testpilootvrouwtje al ongeduldig te wachten op een eerste vlucht... Geduld is een schone zaak!
Augustus 2013: Het model is bespannen, de apparatuur ingebouwd, de besturing afgeregeld en het zwaartepunt op de goede plek ingesteld...
Augustus 2013: Kortom, het model is vliegklaar.
Dinsdagmiddag 20 augustus 2013: Het model wordt ingevlogen en blijkt prima te vliegen, draait netjes zijn loopings en rollen. Wel worden de accu's erg snel "leeggezogen" (ongeveer 3 minuten vliegtijd op een 3s 2100 mAh Kokam Lipo-accu), maar er zal nog wat geëxperimenteerd worden met andere propellers, regelaarinstellingen en 4s-lipo's.

Zaterdagmiddag 23 november 2013: Eindelijk een testvlucht gemaakt met een nieuwe prop en een nieuwe accu:
Propeller: APC elektro 11 x 5,5"
Accu: Turnigy 4s 3300 mAh
Met deze combinatie vliegt de Fighter fantastisch. Lekker pittig en met relatief weinig stroomverbruik. De Watt-meter geeft bij volgas zo'n 530 Watt aan bij een stroomsterkte van 33 Amp. Ik ben een tevreden mens!
« TERUG


©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer