Instructie

voor de beginnende modelvlieger
Ook dit seizoen beschikt IKARUS weer over een aantal vlieginstructeurs.

Modelvliegclub IKARUS - Tubbergen



Instructeurs:

Egbert Hamberg

Tel. 0049-5948-933816

Bevoegdheden:
modelkeuring, motorinstructie, zweefinstructie, brevetvliegen
Jeroen van Wanrooij

Tel. 0541-295418 of 06-53199476

Bevoegdheden:
modelkeuring, motorinstructie, zweefinstructie, brevetvliegen
Theo Lottman

Tel. 0546-865428

Bevoegdheden:
modelkeuring, motorinstructie, zweefinstructie, brevetvliegen
Christiaan Knijnenberg
(gast-instructeur heli-vliegen, op verzoek)

Tel. 06-45514992

Bevoegdheden:
modelkeuring, heli-instructie
Info: heli-brevet
Paul Weierink
Instructeur voor hen die al kunnen vliegen, maar dat verder willen perfectioneren.
Tel. 0541-293644 of 06-44555646

Bevoegdheden:
modelkeuring, motorinstructie, zweefinstructie, brevetvliegen
Jos Bekhuis
Geen instructeur i.v.m. zendermode 2.


Tel. 0541-292007 of 06-38117446

Bevoegdheden:
modelkeuring

Toelichting

Iedere beginnende modelvlieger bij IKARUS kan een beroep doen op de instructeurs van onze club. Het is daarbij de bedoeling, dat je zelf het initiatief neemt en een instructeur uit het lijstje opbelt.

Er zijn bij IKARUS inmiddels oefenmodellen van de club, maar je kunt ook je eigen model meenemen naar het veld. Bij het lesgeven wordt gebruik gemaakt van het leraar/leerlingsysteem, waarbij de zenders van leraar en leerling via een kabeltje aan elkaar gekoppeld worden. Er zal dus eerst gekeken worden of je zender geschikt is voor dit systeem en of dezelde "mode" is gebruikt. Bij Ikarus vliegen wij met zendermode 1.

De instructeur zal vervolgens je model controleren op een aantal constructieve en besturingstechnische punten. Hij hanteert daarbij een modelkeuringsformulier (bijlage 3). Is het model vliegwaardig bevonden, dan krijgt het de zogenaamde goedkeuringssticker in het model geplakt.
Overigens, alle nieuwe modellen moeten op deze wijze gekeurd worden. Zelfs ook modellen, die gerepareerd zijn na een zwaardere crash. Het is gewoon een prettig idee, dat er door een ander ervaren clublid gecontroleerd is.
Ook zal de geluidsproductie van het model met draaiende motor gemeten worden en onder de norm van 80 dbA moeten blijven, voordat de goedkeuringssticker verkregen wordt.

Zodra je model de goedkeuringssticker heeft kan er met lesgeven begonnen worden. De bedoeling is, dat je het modelvliegen zodanig onder de knie krijgt, dat je het A-brevet kunt halen. De instructeur geeft aan wanneer je zover bent. Het A-brevet geeft je het recht om zelfstandig te vliegen op ons vliegveldje. Zonder A-brevet mag je alleen maar onder begeleiding van een instructeur vliegen. Het is dus zaak om het brevet zo snel mogelijk te halen.
Intensief oefenen is dan wenselijk en sommigen leren het modelvliegen dan ook binnen enkele weken, maar ook een jaar is geen uitzondering.
Zo'n brevet krijg je als je kunt laten zien, dat je zelfstandig je model kunt starten, enkele eenvoudige vliegfiguren beheerst en weer veilig kunt landen.
Het brevet-vliegen wordt je afgenomen door één, maar bij voorkeur door twee, van de instructeurs. Schrik nu niet meteen van zo'n "examentje", want heus, het is niet moeilijk. De figuren zijn echt goed te doen en iedere beginnende piloot krijgt ze al spoedig onder de knie, is gebleken. Om welke figuren gaat het bij het motorvliegen? We sommen ze even op:

    1. Start
    2. Procedure turn
    3. Twee lussen achterover
    4. Vlakke acht
    5. Spiraal (twee slagen)
    6. Overshoot
    7. Landingscircuit
    8. Landing
Toegevoegde manoevre bij het motorvliegen:
    9. Landing met afgeslagen motor
Bekijk de figuren hieronder maar eens goed. Moeilijk zijn ze echt niet. Natuurlijk, je moet wel de basisbeginselen van het modelvliegen beheersen, maar dan zul je ook vrijwel zonder problemen de figuren kunnen vliegen. Het hoeven ook geen perfecte figuren te zijn, maar er moet uit blijken, dat je het model onder controle hebt en het veilig weer op de grond kunt zetten, ook bij een onverwachte motorstop. Fraaie landingen zijn mooi meegenomen, maar dat hoeft niet persé. Ga het komend seizoen maar eens lekker oefenen.

Het brevet is zowel voor zweefvliegen als voor motorvliegen te behalen. Zie ook de omschrijvingen in de verschillende examenformulieren (bijlage 7 t/m 10).

Succes!


Modelkeuring

Bij het keuren van het model let de instructeur op een aantal zaken en vult zijn bevindingen in op een keuringsrapport. Het is verstandig om zelf bij de bouw daar ook al goed aandacht aan te besteden en daarom raden we aan het modelkeuringsformulier (bijlage 3) eerst zelf eens goed door te nemen en het model op al deze punten te controleren, dan is de keuring straks zo gepiept en krijgt het model vlot zijn goedkeuringssticker.
De keuringsrapporten worden in beheer gegeven bij de secretaris van IKARUS.