IKARUS - NIEUWS
Het nieuws op deze pagina wordt zo vaak mogelijk aangevuld,
maar blijft afhankelijk van de inbreng der leden.
Stuur gerust een e-mailtje:

Modelvliegclub IKARUS - Tubbergen

Nieuwspagina 2010:

Woensdag 17 november 2010
De "Vintage Glider Group" (VGG) gaat weer een winterse vliegdag houden

De modelzweefliefhebbers met een voorliefde voor meer dan 20 jaar oude modelzwevers organiseren weer een gezamenlijke vliegdag (zie ook het artikel van 13 juni 2010 in deze nieuwspagina).
Wie zin heeft om met zijn (oude) zwever mee te doen kan zich bij de groep opgeven via MODELBOUWFORUM.nl.
Kijk maar eens op de volgende link.

Het festijn vindt plaats op 16 januari 2011 met als uitwijkdata 23 januari of 13 februari op het veld van de Zweefvliegclub Noordoostpolder (ZCNOP), Voorsterweg 21 te Markness.
Ook op Google Maps te vinden.

Paul en Nick Weierink doen, evenals de afgelopen zomer, ook nu weer mee.
Voor wie het te koud krijgt schijnt er een (verwarmde) kantine en een kop warme snert aanwezig te zijn.

Een dikke jas en handschoenen heb je wel nodig!
Wie weet zien we elkaar daar nog...




Maandag 15 november 2010
Han Daniëls gaat de Stearman PT-17 renoveren

De wintermaanden komen er aan en een aantal leden van onze club is al weer druk aan het bouwen voor het volgend seizoen.
Zo ook Han Daniëls, die de "onttakelde" dubbeldekker Stearman PT-17 van Egbert heeft overgenomen en dit model weer tip top in orde wil gaan maken.
Dat wordt nog een hele klus, want er moet erg veel aan gebeuren, maar die tijd wil Han er best wel insteken. Hij heeft ons beloofd regelmatig wat foto's te sturen van de vorderingen, dus wachten we nieuwsgierig af...




Zaterdag 11 september 2010
B-25 van Egbert op het veld

Egbert heeft vandaag zijn B-25 project vliegklaar.
De bouw van dit fraaie schaalmodel hebben we kunnen volgen op de B-25 fotopagina.
Helaas is de nogal straffe wind spelbreker om dit model in te vliegen en Egbert is dan ook zo verstandig geweest om het model aan de grond te houden.
We kunnen het model nu wel mooi van dichtbij bekijken en het op luchtdruk werkende intrekbare landingsgestel zien werken. Ook wordt er nog even op het veld getaxied en kunnen we al wel zien dat er voldoende power in de twee electromotoren zit.
De eerst volgende "rustige" vliegdag zal Egbert's B-25 beslist het luchtruim kiezen en kan hij hem in die eerste proefvlucht meteen goed afregelen.
Nog even geduld dus.
Door enkele andere piloten is er nog wel gevlogen, maar het blijft erg winderig met wisselende windvlagen.

Tot de piloten die toch een vluchtje wagen behoort ook ons nieuwe lid Harald Hudepohl, die nog geen week geleden zijn vliegbrevet haalde en nu al met een schuimdelta perfect zijn vliegfiguren vliegt en keurige landingen maakt. Goed, hoor!

Frans Hoppenbrouwer.




Zondag 22 augustus 2010
Gezellige funvliegdag

Ondanks de stevige wind en een weersvoorspelling met regenbuien in de loop van de middag (die gelukkig niet kwamen) werd het toch nog gezellig druk op onze funvliegdag. Bij een behaaglijk temperatuurtje van 22 tot 25 graden en een steeds meer afnemende wind kon er toch nog aardig gevlogen worden. Ik telde zelfs op een gegeven moment 25 personen.
Helaas beleefden we ook een tweetal crashes op het veld van een model van Peter en van Herman. Gelukkig namen de slachtoffers het sportief op en hadden meteen al weer nieuwe bouwplannen.
Ook werden nog enkele modellen gekeurd en werden er geluidsmetingen verricht.
Sommigen oefenden met het "stip"-landen (Nick wist tot op 10 cm nauwkeurig het midden van de stip te raken!) en anderen haalden hun vliegbrevet (proficiat Rayner!). Tegen zes uur sloot ondergetekende als laatste het terrein af, na een gezellige middag vliegen met elkaar.

Frans Hoppenbrouwer.


Het was weer een gezellige drukte op ons vliegveldje.

Han Daniëls met zijn Charter.

Nick Weierink met zijn fraaie electro Extra.

Herman Breukink had met zijn Duke minder geluk:
een "total loss crash"...

Ook Peter Wicherink had met zijn rolroertrainer pech:
tijdens het opstijgen een crash...

Peter's Stieglitz dubbeldekker daarentegen vloog prima stabiel na correctie van motordomp en roeruitslagen.

Cees Wester vertelt aspirant lid Harald Hudepohl "de fijne kneepjes van het vak".

Grootvader Hofhuis (vroeger ook Ikarus-lid) begeleidt nu zijn kleinzoons bij het modelvliegen.

Egbert Hamberg gaat hier, naast het helpen van anderen, ook zelf een keertje vliegen met zijn electrozwever.

Hier is Rayner Hofhuis geconcentreerd bezig zijn A-brevet modelvliegen te behalen onder het toeziend oog van zijn instructeur.

En hier reikt Egbert het felbegeerde A-brevet aan Rayner uit, dat hij overigens met glans behaalde!

Tot slot nog even een "stilleven" van de Taurus van Cees Wester, een model uit vervlogen dagen, maar daarom niet minder spectaculair. Het model is uitgerust met allerlei door Cees zelf uitgedokterde technische snufjes, waaronder een brandstofmeter, digitaal af te lezen in een venstertje bovenop het model. Cees vloog er mooie strakke figuren mee.



Zaterdag 14 augustus 2010
Mooie vliegdag

Alweer zo'n mooie vliegdag op ons veldje. We hebben er dit seizoen al vele gehad. Ook nu weer.
Mooi zonnig weer en weinig wind vanuit het oosten, zodat we niet over de mais hoefden binnen te komen. Overigens is dat geen garantie voor vlekkeloze landingen, wat ondergetekende met zijn Geier merkte, maar gelukkig (o, wonder !) geen krasje schade.
Tien piloten op het veld heb ik geteld en een van ouds gezellig sfeertje. Er werden veel verschillende modellen gevlogen, de meeste electro. Egbert Hamberg hielp Peter Wicherink met zijn nieuwe dubbeldekker, die hij van Herman Breukink had overgenomen.
De eerste proefvlucht verliep goed, maar er zal nog wat bijgesteld moeten worden aan de motordomp en de roeruitslagen. Peter gaat daarmee aan de slag.

Frans Hoppenbrouwer.






Woensdag 28 juli 2010
Krantenknipsel

    "De Ageler Es bij Ootmarsum blijkt een prima locatie te zijn voor modelvliegers. Geregeld zijn daar modelvliegers te vinden die profiteren van de ruimte en het goede zicht. In de zomerserie vertellen de modelvliegers Paul en Nick Weierink over hun hobby en hun plekje."
Deze tekst las ik op de voorpagina van het regiodeel van de Twentsche Courant Tubantia van 29 juli 2010 en het verwees naar een uitgebreid artikel op de volgende pagina's. Aangezien het Paul en Nick Weierink van onze club betreft en niet iedereen de regio Oldenzaal krijgt heb ik het artikel in zijn geheel op een aparte webpagina gezet ter info.

Frans Hoppenbrouwer.



Zaterdag 17 juli 2010
ASW 19 hellingzwever krijgt elektro-broertje

Tussen de bouw aan mijn
Pteranodon door, bouw ik ook nog een beetje aan andere modellen.
Zo moest mijn ASW 19 hellingzwever na een zware crash op de Sauerlandse hellingen uitgebreid gerestaureerd worden. Vooral de romp had het stevig te verduren gehad en was in het midden volledig doorgebroken. De vleugels hadden nagenoeg geen schade.
Na een grondige inspectie van de rompbreuken heb ik toch besloten de romp te repareren en van een nieuw verfje te voorzien. Het is namelijk één van mijn fijnste hellingzwevers. Bert van Zuilekom en mijn zoon kunnen dat beamen, want die hebben eenzelfde exemplaar.
De cockpit was verbrijzeld, dus die zou ik dan nieuw moeten bestellen bij de leverancier, de firma Steinhardt in Duitsland. Daar bleek ook de romp nog leverbaar (het model als compleet pakket is helaas uit de collectie genomen).
Op dat moment ontstond het idee om van dit fijne model ook een elektroversie te maken en daarvoor een extra romp te bestellen. Bert leek dat ook wel wat en dus bestelden we er twee.
De vleugels kunnen we op beide uitvoeringen gebruiken, dus voorlopig geen extra vleugels nodig (ik heb het profieltype in geval van nood wel in mijn profielenprogramma).
Inmiddels is mijn elektro-romp klaar en zal er binnenkort mee worden proef gevlogen. De elektro-uitvoering is wel 100 gram zwaarder dan de hellinguitvoering en komt "all in" op 1645 gram, best wel stevig voor een 2 meter zwever.
Nu nog even een rustige dag afwachten voor een eerste proefvlucht met de ASW 19 elektro.

Frans Hoppenbrouwer.

De ASW 19 hellingzwever en de romp van zijn elektro-broertje ernaast.

Close-up van de elektro-uitvoering.

De proefvlucht is inmiddels gelukt (donderdag 22 juli 2010).
De ASW 19 elektro vloog als een speer en trok het model moeiteloos steil omhoog. 's Morgens op de Kuiperberg bij Ootmarsum, 's middags op ons vliegveldje en 's avonds nog een keer op de Kuiperberg.
Een mooie aanwinst bij "de vloot".

Technische gegevens ASW-19 elektro:
- Spanwijdte: 2080 mm
- Lengte: 960 mm
- Gewicht: 1645 gram ("all in", dus vliegklaar)
- Motor: Roxxy BL 3536-06 outrunner
- Regelaar: Roxxy BL-Control 940-6, 40/45A
- Lipo-accu: Diamond 3S 2100 mAh, 25C
- Propellor: 2-blads klapprop, Cam-Carbon 10" x 7"



Donderdag 24 juni 2010
Heerlijk vliegweer (2)

We kunnen het niet laten. Bij zulk mooi weer moeten we toch weer even de lucht in. Van de partij zijn 5 piloten: Cees, Herman, Bert, Peter en Frans.
Cees heeft een "oldtimer"-zwever meegebracht, die er nog perfect uitziet. Het model vliegt nog op een "ouwe vertrouwde" koolborstelmotor en wordt gevoed door 8 penlites (9,6 Volt). Binnenin het model zit een door Cees zelf gebouwde (!) variometer (hoogtemeter) die signalen naar Cees zijn "oortje" stuurt op de 1,2 Ghz-band. Verhoging van de pieptoontjes duidt op stijging van het model, verlaging op daling. Op de grond werkt een demonstratie van de variometer voorbeeldig. Slechts geringe hoogteverschillen worden al "doorgepiept".
Helaas blijkt bij het opstijgen zijn motoraccu onvoldoende power te hebben en moet Cees aan het eind van het veld zijn model weer neerzetten. Jammer, we hadden graag zijn variometer in de lucht willen horen werken. Volgende keer zal Cees een vers opgeladen accupack meenemen.
De andere piloten hebben een aantal mooie vluchten gemaakt. Thermiek is niet echt gevonden, af en toe een klein beetje.

Frans Hoppenbrouwer.

Cees Wester met zijn zwever en ingebouwde variometer.

De modellen worden vliegklaar gemaakt. Het is weer heerlijk genieten op ons vliegveldje.



Dinsdag 22 juni 2010
Heerlijk vliegweer (1)

Het was weer eens lekker warm weer, weinig wind en dus ideaal vliegweer.
We waren deze middag met vier piloten op ons vliegveldje: Herman Breukink, Bert van Zuilekom, Cees Wester (met zijn zelfgebouwde ligfiets kwam kijken) en Frans Hoppenbrouwer.
Zowel Herman als Bert hadden hun nieuwe zwevers meegenomen. Beide modellen zijn met borstelloze electromotoren uitgerust en moesten hun eerste proefvlucht ondergaan.
Herman's model moest op hoogte en richting bijgetrimd worden, waarbij vooral het richtingroer wat problemen opleverde met als gevolg dat het model wat onfortuinlijk in de sloot landde. Dus dat werd "drogen in het zonnetje".
Ook Bert had problemen met zijn ASK-13. Al bij de handstart wilde zijn zwever "wat al te graag" naar de grond en met de hulpmotor aan werd dat alleen maar erger. Gelukkig nauwelijks schade (de aluminium standaard van de motor was wat verbogen) maar Bert gaat nu eerst de motordomp en het zwaartepunt nog eens kritisch bekijken en opnieuw instellen.
De twee vluchten van mijn Papilion verliepen gelukkig zonder problemen. Alleen toen ik mijn lipo weer wilde opladen bleek de lipolader defect te zijn (is inmiddels ter reparatie opgestuurd).
Dus allemaal een beetje pech op deze toch zo mooie dag. Volgende keer beter!

Frans Hoppenbrouwer.

Herman Breukink met zijn nieuwe "Legolas", een zwever met enkel richting- en hoogteroer.

Bert van Zuilekom met zijn nieuwe ASK-13 zwever.



Zondag 13 juni 2010
Vintage Glider Group (VGG) te Vierakker

De VGG is een groep modelpiloten, die elkaar via internet gevonden hebben met allemaal een voorliefde voor oudere modelzwevers. Het woord "Vintage" komt uit de wijnwereld en betekent "een goed (gedateerd) wijnjaar". De modellen komen dan ook uit de "goeie ouwe tijd" van het modelzweven, want ze moeten minstens 20 jaar oud zijn.
De deelnemers van deze groep vinden elkaar via
modelbouwforum.nl en komen twee keer per jaar ergens in Nederland bij elkaar om gezamenlijk te vliegen met hun oude kisten en ook vooral gezellig met elkaar te kunnen kletsen.
Paul en Nick hebben zich inmiddels ook bij deze groep aangesloten en deden voor het eerst mee. De locatie was dit keer Vierakker, een klein dorpje onder Zutphen, waar men een boer bereid had gevonden om zijn weiland ter beschikking te stellen.
Paul had mij op deze vliegdag attent gemaakt en uit nieuwsgierigheid was ik samen met Marinus en Bert een kijkje gaan nemen.
Het bleek een heel gezellige dag te zijn met prachtig vliegweer en 's middags zelfs heerlijke thermiek. Men genoot volop en praat alweer over de volgende vliegbijeenkomst, die weer door andere deelnemers georganiseerd zal worden.
Als er leden van onze club zijn met interesse voor oude zweefmodellen of er nog eentje op zolder hebben liggen, dan kun je je zo aansluiten bij deze gezellige club met deelnemers uit het hele land. Zoek gewoon op modelbouwforum.nl onder de zoekterm "VGG 13 juni 2010". Daar staan trouwens ook nog veel foto's en filmpjes om te bekijken.
Het was in ieder geval een succes daar in Vierakker en wie weet doe ik volgende keer ook nog mee. Moet ik alleen nog een oude zwever op de kop weten te tikken...

Frans Hoppenbrouwer.

Hier een overzicht van de helft van de deelnemers. De andere helft ligt links van de toegang.

Paul en Nick doen mee met maar liefst 5 modellen: Amigo II, Spirit, Disco, Mosquito en Ridge Runt.

De "fietslier" functioneert uitstekend en houdt een aantal piloten in conditie!

's Middags komt er zowaar thermiek opzetten en zit men af en toe met wel 8 modellen tegelijk in de lucht.



Zondag 23 mei 2010 (1ste Pinksterdag)
Modelvliegshow Harsewinkel - 50 jaar

Marinus en ik zijn weer eens naar de jaarlijkse modelvliegshow in Harsewinkel gegaan. Ditmaal zelfs met de dames, die ook wel eens een keertje mee willen om te zien wat die kerels toch zo boeit aan die "vliegtuigjes".
Dames zijn d'r natuurlijk niet alleen voor de gezelligheid maar ook reuze handig om op de spullen te passen als Marinus en ik de vele tientallen modelbouwstandjes afgaan voor de nodige koopjes.
Er is van alles te koop, maar koop niet te snel want een standje verderop kunnen de prijzen heel anders liggen.
Zo koop ik tenslotte de Sanyo Eneloop ontvangeraccu van 4,8 V 2000 mAh voor 12,50 Euro, terwijl die een standje eerder ruim 20,- Euro kost.
Een ander voorbeeld: Robbe servoverlengsnoertjes kosten bij sommige stands 2,50 Euro. Wij kopen ze tenslotte voor 0,50 Euro.
Dus eerst goed kijken en na vergelijking pas kopen.
Bij sommige stands kun je zelfs handelen over de prijs en bij de tweedehandsspullen moet je zelfs onderhandelen over de prijs.

De show kunnen we tijdens onze koopjesjacht prima blijven volgen. Overigens kan ik over de show kort zijn: er is weer van alles te zien. Naast de fraai op schaal gebouwde (grote) oldtimers is er een duidelijke trend naar straalmotoren. Zowel in fraaie lijntoestellen als in de snellere jachtvliegtuigen.
Snelheid is ook te vinden in enkele exessieve modellen, zoals een hotliner zwever met straalmotor (hoe kun je het doen!) en een electrisch aangedreven mini-hotliner, die nauwelijks met het oog te volgen is. Slechts het zoemen als een mug geeft aan dat ie nog ergens over het veld flitst... , onvoorstelbaar! De grenzen van de modelvliegerij zijn bereikt.
Maar gelukkig zijn er ook de rustig ronkende motoren van de oldtimers en het fraaie vliegbeeld van een 10 meter spanwijdte modelzwever met inklapbare electromotor op de rug.
Het is een heerlijke dag met volop zon, weinig wind, veel modellen, af en toe een hapje en een drankje en leuke koopjes.
Wij hebben genoten,

Marinus, Mia, Herma en Frans.

Onze naamgenoot uit Harsewinkel, modelvliegclub IKARUS viert haar 50ste verjaardag.

In de "Pitts" zijn de fraaiste modellen te bewonderen. Naast oldtimers ook veel straalmotoren.

Groot en snel zijn de trefwoorden voor een groot deel van de deelnemers.

Vooral deze "jongens": Met volle snelheid op de rug en op 1 meter hoogte boven het veld.

Met de dames naar de vliegshow. Wie had dat gedacht!

Deze "oldtimer" rijdt per ongeluk langzaam door tot aan het eind van het veld en komt daar in een greppel tot stilstand.



Vrijdag 30 april tot vrijdag 7 mei 2010
Hellingvliegen in het Sauerland

Traditiegetrouw zijn we weer een weekje naar het Sauerland getrokken om met onze modellen te hellingvliegen.
Ons groepje bestond dit jaar uit Bert en Frits van Zuilekom, mijn zoon Jeroen en ikzelf natuurlijk. Uiteraard waren ook de dames weer van de partij om ons zonodig geestelijk te ondersteunen bij eventuele crashes.
De boer van de vliegwei hadden we weer gunstig kunnen stemmen met twee flessen drank.
Ondanks het wat mindere weer hebben we toch nog redelijk kunnen genieten van het vliegen en de prachtige omgeving.
Zie voor meer info de uitgebreide fotoreportage.

Frans Hoppenbrouwer.





Zaterdag 1 mei 2010
"Oldtimer"-modellen in de maak

Paul en Nick Weierink zijn bezig met de bouw van een drietal oldtimerkisten, modellen die de oudgedienden onder ons vast nog wel kennen: de Mosquito, de Spirit en de Amigo, allemaal zwevers volgens de ouderwetse houtbouwwijze gebouwd. We laten Paul zelf aan het woord:
    Zoals beloofd, (wel een beetje laat…) een update van onze bouwperikelen van afgelopen winter.
    Na de Viper (Ridge Runt) zijn we met een oldtimer begonnen. Het is de Spirit van Great Planes. Dit toestel heb ik voor Nick gemaakt omdat hij graag een iets grotere zwever wilde die het goed zou doen met een beetje thermiek. En dat doet ie! Hij vliegt heerlijk rustig en schiet omhoog als hij thermiek tegenkomt.
    Deze Spirit is een model van ruim 20 jaar geleden en is in 1990 "zwever van het jaar" geweest.

    De 2e in de maak is de Mosquito van Graupner. Hier was ik in de winter van 2009 al mee begonnen maar omdat ik deze compleet vanaf tekening bouw neemt het bouwen heel veel tijd in beslag. Maar zoals je op de foto kunt zien nadert hij zijn voltooiing.
    Ik heb 27 jaar geleden ook al een Mosquito gevlogen bij onze club. Omdat ik hem toen al geweldig vond wilde ik er nu weer een hebben. Bouwdozen zijn (bijna) niet meer te koop en als je ze al vindt dan zijn ze erg duur.
    Deze Mosquito is wel stevig ge-update zoals: rolroeren, remkleppen, een ingebouwde electro- aandrijving en veel minder V-stelling. Dit heb ik gedaan om een iets vlotter en moderner toestel te krijgen.

De Spirit op de achtergrond en vooraan de Mosquito.
Alles in traditionele houtbouw.
De Spirit wat dichterbij en let eens op de toegevoegde remklep in de vleugel van de Mosquito.
De Spirit klaar, in een eigentijdse electrouitvoering.

Spanwijdte: 2 meter
Vlieggewicht (geschat): rond de 1 kilo
Motor: Aeolian 250 Watt brushless 1300 kV
Prop: Klapprop 8x5
Accu: 2 stuks Lipo's parallel aangesloten 700 mAh, 2s
Uitgerust met remkleppen
De Mosquito bespannen.

Spanwijdte: 2,70 meter
Vlieggewicht (geschat): iets onder de 2 kilo
Motor: Aeolian 400 Watt brushless 1300 kV
Prop: Klapprop 9x5
Accu: Lipo 2100 mAh, 3s
Uitgerust met rolroeren en remkleppen
    De 3e is de Amigo van Graupner. Ik kon dit bouwpakket, half afgebouwd, via Marktplaats op de kop tikken. De romp en het stabilo waren al gebouwd. Ik ben ondertussen met de vleugels begonnen en dat gaat voorspoedig. Het is niet mijn bedoeling om dit oude beestje te updaten, het enigste bijzondere is zijn aandrijving. Doordat de neus erg ovaal is krijg je hier nooit een passende spinner op. Vandaar dat we hebben gekozen voor een klapmotor direct achter de vleugel in de romp gebouwd. Het zit nog in de "uitprobeer"-fase maar het ziet er al wel veelbelovend uit..
De rechter vleugel van de Amigo in aanbouw.
Een eerste probeersel met de klapmotor in de Amigo.
    Samen met een Robbe Disco die Nick al vliegt hebben we straks 5 zwevers die allemaal ouder zijn dan 20 jaar… Nostalgie misschien ??
    Alle zwevers gaan mee naar het VGG treffen in Wichmond op 13 juni. VGG staat voor Vintage Glider Group en behelst een club enthousiastelingen die allemaal iets hebben met oude zwevers. We zijn op deze dag uitgenodigd om samen met de andere VGG 'ers onze oude kisten te vliegen.

    Ik hoop dat je er iets mee kunt op onze site, succes!

    Groeten,
    Paul en Nick Weierink.



Zaterdag 24 april 2010
Heerlijk vliegmiddagje
Het is weer eens zo'n heerlijke vliegmiddag met een warm lentezonnetje en een zacht briesje.
Han Daniëls krijgt van Egbert zijn eerste vliegles met de "Boomerang" en dat gaat helemaal zo gek nog niet. Op de foto hierboven draait Han een mooie strakke bocht met een "tikkie up" om op hoogte te blijven.
Egbert zelf heeft zijn snelle electro-F16 met impellermotor bij zich.
Verder zijn er Jan Hoogenraad met zijn electro "Mentor", Bert van Zuilekom met de zwever "Relax" en het semi schaalkistje "Vicomte" (beide electro) en ondergetekende met de "Nurflügel Geier 4" en het hellingzwevertje "Ridge Runt" (ook beide electro).
Jan Hoogenraad krijgt eerder die middag na veel moeite de trekker aan de praat ("startpatronen"...?! gebruikt) en maait vervolgens het hele veld. Bedankt Jan!
Hij moet daarbij wel om een aantal mollenklemmen heen maaien (3 stuks), want er is nog steeds een hardnekkige familie Mol aan het zandhopen opduwen...

Frans Hoppenbrouwer.

P.S. : De nieuwe 2,4 GHz besturing in mijn Geier werkte perfect zonder ook maar een spoortje storing. Dat was met de vorige 35 MHz-set helaas wel een probleem bij dit model.



Zondag 18 april 2010
Trekker gerepareerd - nieuwe zweeftijden

De trekker en maaimachine
We zijn Bertus en zijn zwager bijzonder dankbaar, want zij hebben met toch behoorlijk veel moeite de trekker en maaier weer weten te repareren en nu draaien beide weer als een naaimachientje (maaimachientje).
Voor de techneuten onder ons de volgende technische informatie:

De tandwielen in de aandrijving naar de hydropomp waren stuk. Hierdoor werd de kooi niet meer aangedreven.
Bertus heeft na veel omwegen via Soweco een set tandwielen kunnen bemachtigen, na veel gebel en gemail en dergelijke.
Verder is er door Bertus en zijn zwager het volgende gedaan:
Tandwielen vervangen, alles doorgesmeerd m.b.v. 2 vetpatronen, nieuwe keerringen in de aftakasaandrijving aangebracht, 10 liter olie op de hefinrichting, 1 liter cardanolie op de tandwielkast van de maaimachine, 5 liter hydraulische olie op de maaimachine, 2 liter motorolie op de trekker, 20 liter dieselolie, 4 nieuwe veersluitingen op de hef van de maaibalk en diverse kleine onderdeeltjes.

Een hele waslijst dus en dat allemaal voor een slechts een tiende van de kosten, die het via een professioneel bedrijf zou hebben gekost!
Bedankt Bertus!

Nieuwe zweeftijden
Zondag de 18de april beschikten we dus weer over een mooi gemaaid vliegveldje (bedankt, Peter!) en je zou verwachten bij het stralende lenteweer met nauwlijks wind, dat het druk zou worden op ons veldje. Maar nee hoor, slechts 4 piloten verschenen, waarvan er twee een prima tijd lieten klokken voor de duurzweeftrofee.
Arjen verbeterde zijn eerste tijd (maart) met zijn zwever Easy Glider met 10 minuten en 24 seconden, terwijl Herman Breukink zijn Amadeus (3 meter spanwijdte) 24 minuten en 35 seconden in de lucht hield. Het was dan ook behoorlijk "thermisch" weer.
Natuurlijk zijn deze nieuwe tijden inmiddels opgenomen in het totaaloverzicht van de Hoppenbrouwer-trofee.



Zondag 7 maart 2010
De eerste tijd voor de Hoppenbrouwer Duurzweeftrofee is binnen!

Met de uitreiking van de wisseltrofee nog vers in het geheugen ben ik vandaag voor het eerst op het door ons zo geliefde vliegveld wezen vliegen.
Daar trof ik de gebroeders Knijnenberg aan, die druk met hun heli’s in de weer waren. Na met volle teugen genoten te hebben van o.a. de T-REX 700 van Christiaan mijn winnerstoestel maar eens startklaar gemaakt voor een eerste vlucht.
Ziedaar een eerste “zweef”-vlucht door de koude lucht van 7 maart 2010. De tijd is 5 minuten 19 seconden. Christiaan klokte de tijd.
Dat dit geen winnende tijd zal worden ligt voor de hand; ik daag een ieder uit om zijn kist uit de “hangar” te halen en de regerend “champ” te verslaan.

Arjen Koopman.

   De Easyglider van Arjen.



Dinsdag 12 januari 2010
Ook Egbert Hamberg heeft een nieuw project op stapel staan

Het betreft een model van een B-25 Mitchell van Hangar 9.
Met een spanwijdte van 2020 mm, 2 electromotoren en 2 stuks 4S lipo's wordt het een "stevige electrokist".
We zijn zeer benieuwd hoe deze historische bommenwerper straks zal vliegen.
Egbert heeft beloofd ons op de hoogte te houden van de bouw-vorderingen.

Zie daarvoor een aparte fotopagina.

Hiernaast: de bouwdoos.



Woensdag 6 januari 2010
Het bestuur van IKARUS wenst alle leden, donateurs, omwonenden van het vliegveld en alle andere vrienden van onze modelvliegclub een voorspoedig en gezond 2010 toe

Laten we hopen, dat 2010 ook weer een gezellig vliegjaar wordt waarin veel gevlogen kan worden.
Als iemand leuke ideeën heeft voor onze club, dan horen we dat graag op onze algemene ledenvergadering. Die is inmiddels ook al weer gepland en wel op donderdagavond 25 februari a.s. om 20.00 uur in het inmiddels bekende Kulturhus te Manderveen.
Een uitnodiging met de bijbehorende agenda zal in de loop van januari aan al onze leden en donateurs via een nieuwsbrief worden toegestuurd.
Noteer de datum maar alvast in je agenda.




Maandag 4 januari 2010
Uw redakteur heeft een nieuw project: De Pteranodon

Het staat al enige jaren op mijn verlanglijstje: de bouw van een modelzwever in de vorm van een "oervogel". Dat het de "Pteranodon" is geworden is eigenlijk toeval.
Op de eindejaars bestuursvergadering komt mijn wens ter sprake en het blijkt, dat Herman Breukink al jaren een bouwtekening heeft van een prehistorische vogel. Hij haalt even later een oude vergeelde bouwtekening van zolder, waarop een Pteranodon staat afgebeeld. Het ontwerp is van de Engelsman S. Winkworth, die het in 1984 als hellingzwever ontwierp voor RCM & E Plans Service en in januari 1985 voor het eerst succesvol vloog langs de kustklippen van Dorset.

Het is precies wat ik zoek, alleen de afmeting vind ik met een spanwijdte van van 2,24 meter wat aan de kleine kant. Ik laat de tekening daarom zo'n 40% uitvergroten bij een sneldrukbedrijf in Almelo, zodat er een spanwijdte van ruim 3,10 meter ontstaat. Dat is een mooie stevige maat voor zo'n beestje (zie tekening hieronder).
De tekening gebruik ik als leidraad, hoofdzakelijk voor de vorm van de vleugels, romp en kop. De konstruktie pas ik aan waar mij dat beter lijkt en ook voor het vleugelprofiel doe ik een andere keuze (een verbeterd moderner Nurflügelprofiel van de Duitser Martin Lichte). De vleugel krijgt een dieptemaat bij de romp van zo'n 42 cm en bij de tip 10 cm.
Om ook in ons "bergloze" landje te kunnen vliegen zal er een borstelloze impellermotor in de romp "verstopt" worden. Verder zal het een starre vleugel worden, dus geen ingewikkelde "Ornithopter-mechaniek" om de vleugels te laten klapwieken. Het model is zo al ingewikkeld genoeg, maar wel een boeiende uitdaging. Vandaar.
De kop wordt trouwens wel draaibaar en zal daarbij als richtingroer dienst doen.

Ik ben intussen al begonnen met de bouw van het centrale vleugeldeel, dat aan de romp bevestigd wordt (foto links). Aan dit deel, dat zelf zo'n 70 cm breed is, worden aan weerszijden de 120 cm lange vleugels geschoven met behulp van stalen pennen.
En zo ontstaat de spanwijdte van 3,10 meter.
De motor zal uitneembaar worden ingebouwd, toegankelijk vanaf de onderzijde, waar een uitschroefbare Lipo-houder de motor opsluit en vastzet.
Het zal nog een hele toer worden om dit model vliegklaar te krijgen, compleet met een "natuurlijke" beschildering, maar als gepensioneerde heb ik natuurlijk wel wat meer tijd voor zo'n project dan de gemiddelde modelbouwer.

De komende maand zal er helaas wat minder aan gebouwd kunnen worden, omdat ik binnenkort het ziekenhuis in ga voor een nieuwe knie. Maar zo gauw ik weer een beetje mobiel ben zal ik wel weer in de hobbykamer te vinden zijn.
Ik houd jullie wel op de hoogte.
De vorderingen van dit model zijn te volgen op een aparte fotopagina.

Frans Hoppenbrouwer.