De bouw van de Vicomte 1915
(door Frans Hoppenbrouwer)

Een fotoreportage

Na ruim 4 maanden bouwen uiteindelijk dit resultaat. De Vicomte 1915 startklaar.

Modelgegevens:

  • Spanwijdte: 1580 mm
  • Vleugeloppervlak: 37,2 dm2
  • Vleugelbelasting: 52,8 gram/dm2
  • Vliegklaar gewicht: 1965 gram (incl. ontvanger, 4 servo's, electromotor, lipo-accu, regelaar en 130 gram balastlood in de neus)
  • Lengte romp: 1100 mm
  • Vleugelprofiel: Clark Y
  • Electromotor: AXI Gold Line 2820/12, 15-25 A, kort 37 A
  • Propeller: Aeronaut Cam-Carbon 12" x 6"
  • Regelaar: Roxxy Bl Control 940-6 40/45 A 2-6 Lipo
  • Accu: 3S Lipo, 11,1 Volt, 3200 mAh
  • Besturing: motor, hoogte, richting en ailerons.


  • Foto's: Frans en Herma Hoppenbrouwer
    « TERUG

    Dit model is oorspronkelijk een modelbouwdoos van de Belgische fabrikant Svenson Models. Helaas bestaat deze firma niet meer en worden de bouwdozen ook niet meer geleverd. Ik heb echter een Svenson bouwtekening van deze "ogenschijnlijke schaalkist", die sterk doet denken aan vliegtuigen uit de Eerste Wereldoorlog.
    Dat is het echter niet, want na uitvoerig "Googelen" op internet blijkt deze Vicomte 1915 alleen te bestaan in de fantasie van de Svenson-ontwerpers. Dat neemt niet weg, dat het model sterk lijkt op soortgenoten uit WW1 en dat zette mij aan om dit model te gaan bouwen als een "imitatie-schaalmodel", waarbij vooral de detaillering veel verder zal gaan dan het model van Svenson.
    Zo heb ik mij voorgenomen traditionele spaakwielen toe te passen, een "echte" mitrailleur te installeren, een immitatie 7-cylinder stermotor in te bouwen en ook de piloot zal er "echt" uit moeten zien in zijn gedetailleerde cockpit.
    Onderdelen en details haal ik hoofdzakelijk van internet en er is inmiddels een begin gemaakt met het verzamelen van de bouwonderdelen.
    Vermaak je met de hieronder volgende fotoreportage van de bouw van "mijn Vicomte":
    Augustus 2011: De fraaie spaakwieltjes met een buitendiameter van 82 mm heb ik bij de Duitser Herbert Schäfer besteld (Herbie Wheels). Het onderstel is nog van een oude Westerly (toevallig ook een model van Svenson).
    Augustus 2011: Deze 7 plastic cylinderkoppen gaan de imitatie stermotor mede vormgeven. Een krachtige electromotor gaat echter straks "verstopt" het echte werk doen.
    Augustus 2011: Evenals de cylinderkoppen komt deze plastic Spandau mitrailleur van de Duitse firma Modellstudio Wolfgang Liening.
    September 2011: De motorkap is gemaakt van een campinggastankje, die vrijwel de goeie maat had, bijna 110 mm diameter.
    September 2011: Het was een secuur werkje, de bodem er af en de bovenkant uitzagen, maar met de (electrische) ijzerzaag en wat geduld is het goed te doen.
    September 2011: Het richtingroer in aanbouw.
    September 2011: En hier is het stabilo afgebouwd. Evenals het richtingsroer opgebouwd uit 6 mm dikke balsadelen.
    September 2011: Een aantal wezenlijke onderdelen:
    - een Kokam Lipoaccu 3200 mAh 3S
    - de propeller 12"x 6" met pasringen voor diverse asdiameters
    - een pilotenkop en schouder van piepschuim
    - een borstelloze electromotor AXI Gold Line 2820/12 15-25 A
    - een regelaar Roxxy Bl Control 940-6 40/45 A 2-6 Lipo
    - een 2,4 GHz Spektrum 5-kanaals ontvanger
    September 2011: Het middenstuk van de hoofdvleugel met 4 stuks triplex vleugelverbindingstrips. De vleugelhoek is verkleind van 2 x 6 naar 2 x 3 graden i.v.m. de toepassing van ailerons.
    De piloot mag even ruiken aan zijn toekomstige plekje.
    September 2011: Tegelijkertijd wordt een begin gemaakt met de imitatie-stermotor.
    September 2011: Het plastic bouwpakketje van de Spandau mitrailleur is in elkaar gelijmd en meet een lengte van 185 mm.
    Best wel een gruwelijk wapen, maar ja, het is wel de werkelijkheid geweest...
    September 2011: De motoropbouwonderdelen van links naar rechts:
    - de motorkap (nog ongeschilderd)
    - de imitatie-stermotor (nog ongeschilderd)
    - de electromotor met propeller en motorsteun
    - het motor-tussenspant
    - het motor-rompspant
    Oktober 2011: De rechter vleugelhelft in aanbouw.
    Oktober 2011: De bedrading voor de aileronservo is al in de vleugel aangebracht (onder de vurenhouten bovenligger).
    Oktober 2011: Hier is de linkerhelft aan de beurt.
    Oktober 2011: De motoropbouw is klaar. De electromotor is vrijdraaiend binnen de imitatiestermotor opgenomen.
    De motorkap is nog even weggelaten.
    Oktober 2011: Van opzij is te zien hoe de electromotor is op- en ingebouwd aan tussen- en motorspant.
    Oktober 2011: De romp is aan de beurt. Eerst wordt de linker zijkant gebouwd.
    Oktober 2011: Daarna de rechterzijkant, die vervolgens worden samengevoegd.
    Oktober 2011: In de romp gekeken. De drie gekleurde draden zijn van de motor aan de voorzijde. In de metalen beugel passen de ronde deuvels aan de voorkant van de vleugel.
    Oktober 2011: Hier is de vleugel met zijn deuvels in de metalen beugel geschoven. Aan de achterzijde wordt de vleugel met twee nylon breekbouten vastgezet. In de vleugel zijn de snoertjes van de aileronservo's te zien.
    Oktober 2011: De motorkap sluit strak op de vleugel aan. Hierop wordt later de mitrailleur bevestigd en wordt als één geheel afneembaar gehouden om toegang te geven tot de lipo-accu. De motor is met een plastic zakje afgeschermd tegen stof van het schuren.
    Oktober 2011: De voorkant van de motorkap, gemaakt van het blauwe campinggas-tankje, is hier alvast zilvergrijs gespoten.
    Oktober 2011: Zo lijkt het al heel wat. Toch moet er nog veel gebeuren. Hier zijn stabilo en richtingsroer inmiddels bespannen en zijn de ook stuurstangen daarvoor aangebracht.
    Oktober 2011: Nog even een plaatje vanaf de achterkant.
    Nu de ailerons en bijbehorende servo's nog in de vleugel bouwen.
    November 2011: Zo zit de aileronservo in de inmiddels bespannen hoofdvleugel.
    November 2011: En hier is de stuurstang aan het aileron gemonteerd.
    November 2011: De servo's voor richting- en hoogteroer zijn aan de onderkant bereikbaar via een luikje.
    November 2011: Alles is bespannen en nu wordt er volop aan de details gewerkt.
    November 2011: De mitrailleur zit inmiddels stevig op zijn plek.
    November 2011: De blauw-wit-rood vignetten zijn gesneden uit zelfklevend orastick en met de strijkbout licht nagestreken.
    November 2011: Ook is gedacht aan een goede koeling van motor, accu en regelaar via in- en afvoeropeningen.
    November 2011: Hier zijn de spandraden aangebracht van zwart nylonkoord, strak gehouden d.m.v. trekveertjes.
    November 2011: De mitrailleur is van munitie voorzien en de cockpit heeft een windscherm en leren omranding gekregen. Nu nog de blauw-wit-rode cirkels op de bovenkant van de vleugel.
    December 2011: De radiobesturing is ingebouwd en op een paar kleine details na is de Vicomte startklaar.
    December 2011: Je zou er zo mee willen wegvliegen, maar dat kan niet, want er ontbreekt nog "iets essentieels"...
    December 2011: ... Inderdaad, we missen nog de piloot!
    December 2011: Maar die is in de maak. Hoofd en schouders waren al gekocht. Lijf, armen en benen moeten er zelf bijgemaakt worden en natuurlijk ook de zwartleren pilotenjas met bontkraag. Dat wordt een speciaal klusje, waar ook nog het nodige schilderwerk aan vast zit.
    December 2011: Het lijf en de armen zijn aan "kop en schouders" vastgelijmd en het hoofd is inmiddels geschilderd (met een acrylaatverf-setje van Axion voor slechts € 0,98).
    December 2011: Nog even een close-up van dit precisieschilderwerk. De zwarte stippellijntjes geven het verloop van de leren pilotenjas met bontkraag aan.
    Hoe komt het toch dat ik er alsmaar een vrouwelijke piloot in zie?
    December 2011: Hier krijgt de piloot zijn leren jack aangemeten. Het is veel passen, meten en lijmen, maar gelukkig kan de piloot goed stilzitten.
    December 2011: En daar zit ie dan in zijn complete outfit. Klaar voor de start. Dat zal voorjaar 2012 worden...
    Er moet uiteindelijk toch nog 130 gram lood in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen. Daarmee komt het totale vliegklare gewicht op 1965 gram, dus bijna 2 kilo.
    Mijn vroegere Westerly (zelfde soort opbouw, grootte en Clark Y vleugelprofiel) woog 2150 gram en vloog daarmee uitstekend, dus het gewicht zou bij de eerste vlucht van de Vicomte eigenlijk geen problemen mogen opleveren.

    Tot slot nog een aantal foto's, compleet met piloot, in de achtertuin: 17 december 2011











    De Vicomte blijkt uitstekend te vliegen, draait keurig zijn loopings en rollen als je dat wilt, maar komt het best tot zijn recht als er rustig "op schaal" mee gevlogen wordt.

    Het opstijgen en landen moet met een klein beetje "up" worden ingezet om het bekende "kopstandje" te voorkomen. Daarna vliegt de Vicomte heerlijk stabiel en zou bijna een beginnerskist genoemd kunnen worden.

    Ik ben erg blij met dit juweeltje.






    Frans Hoppenbrouwer
    Juni 2013: De Vicomte vliegt probleemloos, hier tijdens een vliegavond op 18 juni 2013.
    Foto: Jan Bouke Zijlstra.

    « TERUG



    ©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer